lördag 10 augusti 2019

Belåna aktieportföljen - Del 1 - Introduktion & risk

Detta är del 1/6 i en serie av inlägg som handlar om att köpa aktier för lånade pengar med aktier som säkerhet för lånet. Den bank som används som utgångspunkt i resonemanget är Avanza som också är den bank där min aktieportfölj återfinns.

Jag skrev ett inlägg om belåning av portföljen för lite drygt 3 år sedan, då var portföljen värd ca 150 000 kr och min bästa deal hos Avanza var att kunna låna 34 000 kr till 1,96 % ränta.
 
Idag har portföljen växt till sig lite och är värd 575 000 kr vilket ger mig följande möjligheter:

  • Låna 40 660 kr till 0 % ränta.
  • Låna 101 650 kr till 1,24 % ränta.
  • Låna 203 300 kr till 1,96 % ränta.
  • Låna 373 300 kr till 5,96 % ränta.

Siffrorna ovan grundar sig i att jag har förmånsnivå Guld hos Avanza. Förmånsnivåerna silver och brons får högre räntor på sina lån och vid nivå Platina uppnår man ytterligare lägre räntor än vad jag har tillgång till. Jag saknar ca 370 000 kr innan jag uppnår nivå Platina.

För lån som enligt ovan innebär att jag betalar ränta kan jag göra ett ränteavdrag på 30 %  i deklarationen om den totala räntan uppgår till minst 1000 kr per år. Om jag exempelvis skulle ta ett lån på 90 000 kr skulle räntan bli 1,24 % och årsräntan landa på 1116 kr och jag skulle kunna göra ett avdrag på 30 % varpå den faktiska räntan blir 0,87 %.

Till att börja med, varför ska man över huvud taget belåna sig? Jo, genom att låna pengar till en relativt låg ränta och sedan investera pengarna på ett sådant sätt att avkastningen över tid blir större än räntan kommer mellanskillnaden mig till godo i form av ren vinst. För att göra en liknelse skulle man kunna betrakta mig som ett investmentbolag likt Investor, Industrivärden eller Latour. Samtliga dessa bolag är belånade vilket ökar deras ägande och avkastning utöver vad deras egna kapital hade medgivit. Belåningen är också ett sätt att justera risken i en portfölj, risken kan nämligen inte bara vara för hög, den kan vara för låg också. Om man köper defensiva och långsamt växande bolag får man en stadig men långsam avkastning, jämfört med att exempelvis köpa aktier i Evolution Gaming som växer vansinnigt snabbt. Men genom att belåna de där långsamma och stabila bolagen kan man skruva upp den potentiella avkastningen något.

Att belåna sina aktier för att kunna investera på börsen öppnar helt nya dimensioner av risk och behöver analyseras både en och två gånger. För en obelånad portfölj av aktier är risken alltid "bara" att man förlorar 100 % i absolut värsta fall. Så fort man involverar belåning ökar risken och man kan i värsta fall förlora mer än det egna kapitalet vilket i värsta fall innebär att banken (i mitt fall Avanza) säljer hela eller delar av mitt aktieinnehav för att betala av lånet vilket vore total katastrof. En sådan tvångsförsäljning skulle givetvis inträffa i samband med en större global börsnedgång och sannolikt nära dess botten, alltså precis i det läge som man i själva verket ska köpa fler aktier.

Således måste jag till varje pris undvika en så pass hög belåning att en börskrasch medför att jag "slås ut" från börsen.

En belåning som överstiger vad jag känner mig komfortabel med skulle dessutom kunna riskera att glädjen försvinner för mig och att börsen genererar stress och oro och påverkar min vardag negativt. Idag är det precis tvärt om, jag känner stor glädje och nyfikenhet kring börsen och spenderar mycket tid med att fundera kring portföljens och min ekonomis framtid och vilka möjligheter som öppnar sig i livet med god tillgång till kapital och starka regelbundna kassaflöden.

En sund och riskmedveten belåning av portföljen skulle kunna påskynda en sådan positiv utveckling och dessutom stärka kassaflödet in till portföljen. En kraftig och osund belåning skulle motverka och försena en sådan utveckling och istället bli ett hot mot familjens framtida ekonomi.

Så, finns det någon möjlighet för mig att nyttja belåning som ett verktyg för att långsamt och försiktigt öka portföljens totala avkastning utöver vad mitt egna kapital tillåter utan att dra upp risken så pass mycket att avkastningen påverkas negativt?

I denna serie av inlägg kommer jag att reda ut detta och ta reda på svaret! I del 2 kommer jag fokusera på valuta och risken med att ta ett lån i en valuta för att köpa tillgångar i en annan valuta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar