lördag 24 augusti 2019

Insiderköp (och sälj) i Catena Media & Kindred

Jag håller på att över tid just nu öka min position sakta i Kindred, bland annat kommer jag köpa lite aktier i bolaget nu i september.

Catena Media kommer jag definitivt inte köpa några fler aktier i, men jag hoppas verkligen att bolaget får ordning på verksamheten så att kursen lyfter, vinsterna tar fart och bolaget börjar dela ut pengar.

Därför är det kul att Kindreds VD nu köpt ytterligare 12 000 aktier för 0,6 miljoner kr. I och med detta äger han drygt 1,66 miljoner aktier i bolaget han är VD för. Dessutom köpte en av styrelseledamöterna (Carl-Magnus Månsson) sina första 10 000 aktier i Kindred nu i veckan.

Dessutom köpte en styrelseledamot aktier i Catena Media för 1,3 miljoner kr i onsdags! Det är Göran Blomberg  som nu kan uppvisa ett innehav på 41 000 aktier då han hade ett innehav sedan tidigare också.

Dock kom också nyheten att en av grundarna i Catena Media, Erik Thidell, som via sin bolag Pixel Wizard nu avyttrat sitt innehav i Catena på 3,35 miljoner aktier som motsvarade 6 % av bolaget till prislappen 134 miljoner kr. Erik själv säger att det beror på att ett nytt kapitel av hans liv inleds nu i och med att han blivit pappa, men jag kan tycka att det låter som en bortförklaring. Jag har svårt att se hur ett barn motiverar att sälja av hela innehavet. Vad man blir orolig för är så klart att Erik via sitt ägande har sådan insyn i verksamheten att han valt att sälja för att framtiden ser rakt igenom usel ut. Jag har ännu inte läst något om vem som köpt denna storpost i bolaget, min stora förhoppning är att det är antingen Öresund eller Henrik Persson Ekdahl som köpt denna post, för de har garanterat bra insyn i företaget och verksamheten och jag skulle se försäljningen som positiv om någon av dessa köpt!

Att insiders köper ser jag i regel mycket positivt på men det finns så klart undantag. Exempelvis familjen Perssons köp i H&M där man är stor ägare, delar ut alldeles för mycket pengar från bolaget för att slutligen själv låna ut pengar till H&M via det egna bolaget Ramsbury. Det tycker jag att det rör sig om alldeles för oklara motiv från storägaren.

Men när det kommer till de insynsköp jag hänvisar till ovan i mitt inlägg kan jag bara se att orsaken till köpen är att köparna tror så pass mycket på bolaget att de väljer att investera egna pengar för att kunna sitta med som delägare.

2 kommentarer:

  1. Öresund är ju helt på dekis, så inte säker på att det är någon bra signal om det är de som köpt posten. De har ju gjort fruktansvärda felinvesteringar senaste tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om man utvärderar deras investeringar på kort sikt håller jag med dig. Men Öresund är en aktiv ägare med stor integritet och långsiktig syn på sina innehav. Man sitter visserligen på en hel del surdegar nu och blir allmänt ifrågasatta, men jag tror att Öresund ser stor potential i sina innehav och jobbar hårt för att driva igenom denna. Frågan är så klart om Öresund hamnat i en fälla i Catena Media där man inte klarar av att avyttra sitt innehav i Catena utan att helt sänka kursen och därför "tvingas" sitta kvar i båten. Den som lever får se!

      Radera