fredag 30 augusti 2019

Utveckling innehav i SEK vs USD under 14 månader

Den 4 juli 2018 sålde jag av samtliga aktier noterade i USD från min ISK och flyttade dem till min KF där jag sedan tidigare hade mitt enda danska innehav, Novo Nordisk.

Kvar i min ISK lämnade jag samtliga innehav noterade i SEK samt NOK (Orkla) och EUR (Sampo).

Sedan dess har det gått 14 månader och jag tänkte att det kan vara roligt att jämföra utvecklingen i båda dessa portföljer. Först lite data:

  • Samtliga innehav är tillsammans värda 582 000 kr.
  • Innehaven i ISK är idag värda 376 300 kr (65 %).
  • Innehaven i KF är idag värda 205 500 kr (35 %).
  • Totalt utgör SEK 56 % av totala portföljen.
  • Totalt utgör USD 30 % av totala portföljen.
Så även om det finns fler valutor i portföljen utgör SEK och USD tillsammans 86 % och jag försummar övriga valutor!

Så här har min ISK utvecklats sedan 4 juli 2018:


Så här har min KF utvecklats sedan 4 juli 2018:


Visserligen har jag haft en enorm tur i min ISK med tanke på innehav så som Catena Media, Aspire Global och Kindred, men oj vilken lyckosam utveckling i min KF. 42 % upp jämfört med index som är typ 7 % upp under samma period.

Med facit i hand har jag tills idag gynnats oerhört mycket av min spridning mellan olika valutor. Vad vi ser i backspegeln är dock av ringa intresse, det som ligger framför oss betyder allt! Om framtiden vet jag inget, men jag kommer se till att fortsätta ha exponering mot flera olika valutor samtidigt som SEK kommer vara tongivande i portföljen!

Utvecklingen ovan går dock inte tillskriva valutan till 100 %, sedan 4 juli 2018 är dollarn upp 10 % mot kronan så även de amerikanska innehaven verkar ha gått starkare än mina svenska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar