söndag 4 augusti 2019

General Mills istället för Brookfield Renewable Partners

Jag kollade igenom lite klipp från youtube-kanalen som jag länkade till här om dagen och hittade ett klipp om General Mills.


Utöver att bolaget har starka varumärken uppgår direktavkastningen till 3,9 % (men uppges till 3,6 % av Yahoo Finance och Börsdata) men det intressanta är att utdelningsandelen uppgår till 59 % av vinsten och ca 50 % av sitt fria kassaflöde.

Dessutom har bolaget bara höjt utdelningen i 15 år vilket gör att det inte kvalar in på diverse listor över "dividend aristocrats" och allt vad det nu heter vilket medför att många utdelningsjägare sannolikt inte plockat in bolaget endast pga denna anledning.

Vidare presenteras i filmen att bolagets vinster klarade sig fint i finanskrisen 2008 och att bolaget med dagens vinster skulle klara av en ränta på ca 12 % innan bolaget inte skulle ha råd med nuvarande utdelning.

Jag vet faktiskt inte varför jag inte tittat på detta bolag tidigare, jag känner väl till bolaget och dess varumärken, men jag kan inte se att jag har skrivit något om dem här tidigare?

Hur som helst, bolaget handlas idag till P/E 18 och direktavkastning 3,6 % och jag har för avsikt att köpa aktier i bolaget vid något tillfälle under hösten istället för Brookfield Renewable.

Skulle det bli en större sättning på börsen eller nedgång för denna aktie så att utdelningen kommer upp mot 4 % kanske jag skjuter till lite extra kapital till portföljen och köper extra aktier i detta bolag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar