söndag 25 augusti 2019

Kanonrapport från Kopparbergs

I veckan kom äntligen den "håll-käften-rapport" från Kopparbergs som jag hoppats på en längre tid.

Bolaget redovisar ett av sina bästa kvartal någonsin med en riktigt fin vinst. Tyvärr uppvisar man en något lägre omsättning än vad jag hoppats på. VD Peter Bronsman säger i VD-orden att den fina vinsten dels kommer från lanseringen av den nya produkten "rosa gin" och dels från valutaeffekter (SEK är rekordlåg...). Jag vill väldigt gärna veta hur stor del av vinstökningen som går att härleda till valutaeffekter då jag värdesätter vinsttillväxt från ökad försäljning över effekter från valutadopning.

Hur som helst är det mycket glädjande att se att bolagets innovation lönar sig och att vinsten äntligen tar fart. Än så länge är det alldeles för tidigt att utropa ökande vinster som ett permanent tillstånd men det är ändå en mycket glädjande signal.

Jag har tyvärr inte bokat in några fler köp i bolaget framöver under hösten, men jag har i alla fall gjort ett köp nu under hösten. Jag funderar på att göra ett extra kapitaltillskott för att kunna göra ytterligare ett köp i Kopparbergs innan årets slut, vi får se hur det blir med den saken längre fram.

Bolagets direktavkastning är redan idag 4,1 % och vinstökningen säkrar nuvarande utdelningsnivå med god marginal (hoppas jag i alla fall) och borgar dessutom för fortsatta framtida höjningar. De senaste 4 kvartalen har vinsten varit 10,4 kr per aktie och den senaste utdelningen från bolaget var på 6,1 kr per aktie. P/E ligger nu på 14,3.

Även om verksamheten är defensiv i sin natur visar ändå Kopparbergs att det krävs ständiga investeringar och innovation för att på sikt vara en överlevare i branschen. De större aktörerna kan så klart alltid svara genom att köpa upp en mindre spelare för att komma över recept och koncept, men för ett bolag i Kopparbergs storlek krävs att man hela tiden ligger i framkant i och med att man har några lokala marknader där man slåss mot internationella jättar.

2 kommentarer:

  1. Funderar lite över valutapåverkningen som du var inne på. Är det främst euro då? Då borde det väl vara lite lugnt? (för är det dollar så kanske det inte är riktigt bra att ha den aktien i några år?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudsakligen brittiska pund är min gissning. Pundet var uppe på 12,5 SEK under Q2 vilket är högsta nivån sedan 2015. Men givetvis spelar också andra valutor in, däribland Euro. Jag vet inte hur stor del av försäljningen som är i dollar, men jag skulle gissa på att den är försumbar i sammanhanget.

      Radera