onsdag 7 augusti 2019

Bokrecension: Lögn, förbannad lögn & prognoser av Alf Riple



Jag har ägnat semestern åt att läsa om en bra bok som har stått i bokhyllan länge. Det var säkert 4 eller 5 år sedan jag läste den första gången.

Boken är riktigt bra och beskriver på ett bra och pedagogiskt sätt hur vi påverkas av psykologi och våra mänskliga tillkortakommanden när vi investerar på börsen, hur vissa fondförvaltare genom slump kan slå index över lång tid, hur vi låter oss luras av experter och prognosmakare, hur vi hanterar möjligheter och risker på olika och på ett irrationellt sätt.

Hänvisningar till källor och pedagogiska förklaringar av utförda experiment gör det extra tydligt och enkelt att se prognoser och förklaringar av vad som händer på börsen på ett nyktert sätt.

Framför allt sågar Alf fenomenet prognoser och förklarar samtliga prognoser som helt värdelösa bortsett från det faktum att de fyller en nytta i att man som investerare kan skylla ifrån sig på prognosmakarna inför sin chef eller sin respektive om man gjort usla investeringar.

Dessutom sågas teknisk analys jäms med fotknölarna på ett underhållande sätt med referenser från när man följt upp TA för historisk börsutveckling.

Man får också en djupdykning i hur man på ett rationellt sätt ska förhålla sig till vinster och förluster i aktieportföljen.

En poäng som jag särskilt tar med mig är hur synen på risk förändras under en konjunktur, nämligen att de investerare som det gått bra för fått ett stärkt självförtroende och söker extra avkastning med belåning samtidigt som de investerare som det gått mindre bra för också belånar sig fast med idén om att "vinna tillbaka" sina pengar. Alf Riple skriver att "börskrascher blir extra kraftiga just för att många investerare under uppgången tappade all respekt för risk och började köpa aktier för lånade pengar- När kraschen kom förlorade de betydligt mer än bara husets pengar."

Anledningen till att jag reagerade över just detta stycke är att jag själv har gått i tankar att belåna portföljen något. Först och främst har jag en kassa som ska investeras, jag funderar på att göra det utspritt under ca 2 år och därefter börja belåna portföljen lite. Via Avanza kan man nämligen använda deras Superlån, som innebär att man kan låna upp till 50 000 kr räntefritt om man uppfyller diverse villkor, bland annat maximal belåning på 10 % av särskilda godkända värdepapper. Jag uppfyller idag kraven för att kunna låna 40 460 kr. Min initiala tanke har varit att nyttja 20 % av belåningsutrymmet vilket medger en nedgång på 80 % i dessa värdepapper innan lånet omvandlas och får en ränta på 1,24 %. 20 % skulle innebära ett lån på 8000 kr som vid 4 % direktavkastning tillför 320 kr i utdelning årligen. Men är det värt risken?

Jag kommer djupdyka i ämnet belåning i ett separat inlägg framöver.

Jag har köpt boken för egna pengar och har inte fått någon ersättning för att läsa eller att skriva om den, jag känner inte Alf och har inget ekonomiskt intresse kring hans bok.

Jag rekommenderar alla att läsa denna bok, jag tror att den passar bäst till dig som är relativ nybörjare men som ändå haft aktier ett litet tag, men jag är övertygad om att även många mer erfarna investerare skulle lära sig mycket av denna bok.

Den stora fördelen med boken är att man lär sig slappna av och ta lite distans från alla "experter", förståsigpåare, bloggare, twittrare osv och zooma ut och tänka själv!

1 kommentar:

  1. Blir spännande att se vad du kommer fram till när det gäller belåning. Är själv i valet och kvalet.

    SvaraRadera