söndag 18 augusti 2019

Nytt insiderköp i Kindred, Köprek Proact & aktivistfond i Colgate?

Jag brukar roa mig med att scrolla igenom nyheterna för mina innehav på Avanza, här om dagen var det tre nyheter som särskilt fångade mitt intresse.

Styrelseledamoten Peter Boggs har köpt aktier i Kindred för 0,9 miljoner kr, mycket bra nyhet!! Kindred som för övrigt gick upp otroliga 7 % i fredags, jag vet inte vad orsaken till detta var men noterade att även Catena Media och Aspire Global också rusade på börsen.

Affärsvärlden rekar köp för Proact vilket är intressant. Bolaget hade problem i Q2 och gick ner ganska mycket på rapporten efter att ha gått upp ganska kraftigt en tid. Jag ligger nu 15 % back i mitt innehav men bolaget börjar se mer attraktivt ut nu på P/E 16. Jag har med Proact som ett av mina månadsköp nu under hösten.

Det rapporteras också om att aktivistfonder kan köpa in sig i Colgate-Palmolive för att tvinga bolaget till mer aggressiv marknadsföring på tillväxtmarknader. Det påverkar dock inte mig över huvud taget så är väl lite av en ickenyhet. Jag har inte köpt bolaget som någon direkt tillväxtraket utan mer som en pålitlig utdelare, men till nuvarande P/E 26 och direktavkastningen 2,4 får jag känslan av att jag missuppfattat bolaget. Jag har dock noterat att Colgate köpt ett bolag som är inriktat mot husdjur, jag tror det rör sig om djurfoder och det verkar ju vara en riktigt lukrativ bransch så det kanske finns en hel del tillväxt i bolaget. Jag skulle dock önska P/E under 20 och direktavkastning över 3 % innan jag köper fler aktier i bolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar