onsdag 21 augusti 2019

Usel Q2 2019 från Catena Media

Jag har inte haft mycket tid över senaste dagarna, men jag han ögna igenom Catena Medias Q2 rapport lite snabbt och jämföra den med deras Q1 för i år.

En intressant sak som jag noterade (bortsett från allt uppenbart uselt i rapporten) var att ägarandelen hos de 10 största ägarna har ökat i bolaget. Den 31 mars kontrollerade de 10 största ägarna 60,6 % och den 30 juni kontrollerade samma ägare 63,7 %.

Någon har uppenbarligen sålt mycket aktier senaste tiden men det verkar som att storägarna snarare har köpt.

Bodenholm, som är den största ägaren har ökat sitt ägande från 9,3 till 12,6 %. Swedbank har minskat från 8,6 till 6,5 %. Andra AP-fonden har ökat från 4,5 till 6,4 %. Avanza Pension (privatpersoners KF-konton) har utgått och in på ägarlistan finns nu återigen Henrik Persson Ekdahl med 2,4 %. Öresund har tyvärr minskat från 8,6 till 8,5 %.

Svagare resultat och lägre omsättning var inte alls vad jag räknat med eller hoppats på. VD är dock optimistisk för den andra halvan av 2019 och med tanke på att det snart redan gått 2 hela månader av det tredje kvartalet så borde detta innebära att VD Per Hellberg redan VET att siffrorna ser bättre ut än vad de gjorde i Q2. Annars borde han inte våga sticka ut hakan så som han gör.

Mitt ägande i bolaget hänger väldigt löst. Jag föredrar att sätta min tillit till bolagens faktiska siffror, men i detta fall ser siffrorna inget bra ut och då återstår bara att lita på ledningens löften om framtida förbättring.

Jag gör inget med mitt ägande tills vidare. Min förhoppning är dock att man får till de förändringar man beskriver i rapporten där man bygger om sina hemsidor mm och att detta kan stärka kassaflödet så att man får ordning på balansräkningen och får ordning och reda på saker och ting.

Öresund borde trycka på hårt att förändring ska ske, med tanke på hur Öresund hånas för Catenas usla kursutveckling.

Nå väl, framtiden får utvisa vad som händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar