torsdag 15 augusti 2019

Belåna aktieportföljen - Del 6 - Slutsats och friskrivning

Detta är del 6/6 i en serie av inlägg som handlar om att köpa aktier för lånade pengar med aktier som säkerhet för lånet. Den bank som används som utgångspunkt i resonemanget är Avanza som också är den bank där min aktieportfölj återfinns. Börja gärna att läsa inlägg nr 1 i ordningen.

Till att börja med vill jag vara tydlig mot alla som läser detta inlägg att jag helt saknar ekonomisk utbildning, jag har alltså ingen aning om hur man egentligen ska betrakta belåning av värdepapper eller räkna på riskerna som detta innebär. Man måste så klart också sätta riskerna med belåning i förhållande till hushållets totala ekonomi. I och med detta går det inte upprätta en modell eller metod som fungerar för alla.

Min blogg är faktiskt precis vad dess namn antyder - min egna dagbok som jag valt att göra publik för att behöva tänka till lite extra kring mina beslut. Jag ger således inga rekommendationer utan det är upp till var och en att göra sin egen analys, det är så klart fritt fram att använda min blogg som informationsunderlag.

Jag redovisar ju samtliga av mina innehav tydligt här på bloggen men det kan nu vara tillfälle att förtydliga att jag inte äger några aktier i Avanza (eller i Creades) och att jag inte har för avsikt att göra det inom överskådlig framtid heller. Jag har heller inget samarbete med Avanza.

Nu över till själva slutsatsen gällande belåning!

Jag kan inte tänka mig att ta ett värdepapperslån som innebär att jag behöver betala ränta på lånet. Den lägsta räntenivån är visserligen 1,24 % vilket inte är särskilt mycket! Jämfört med den historiska avkastningen på börsen är det stor marginal ner till 1,24 %, men jag känner mig i dagsläget inte komfortabel med detta och jag vet faktiskt inte hur jag skulle räkna på vad risken är att man gör bort sig med en sådan belåning.

Istället faller valet på den räntefria delen av Avanzas Superlån, som i dagsläget skulle medge ett lån på 22 700 kr. Jag kommer inte nyttja denna belåning till 100 % utan nöja mig med 70 % belåning, då har jag marginal för et 30 % nedgång på börsen. Därtill tillkommer min marginal med två obelånade innehav, Orkla och Sampo. Vad som händer sedan (om börsen går ner mer än 30 % samtidigt som Orkla och Sampo nyttjas för att något annat av mina innehav utgår som säkerhet i Avanzas lista över godkända värdepapper) är att hela lånet få en ränta på 1,24 %. Vid ett lån på 0,7 x 22 700 kr = 16 000 kr skulle denna ränta bli 200 kr. Således ingen större katastrof.

Vid händelse av överbelåning (jag skulle säga att sannolikheten för börsfall som överstiger 30 % är mycket stor) kommer givetvis mina månatliga insättningar till portföljen oavkortat gå till amortering. Med nuvarande insättningstakt skulle hela lånet vara avbetalt på 3 månader.

Sett till hela portföljens storlek skulle belåningsgraden uppgå till endast 2,8 %. Dessutom skulle portföljens nuvarande årliga utdelning täcka 107 % av lånet.

I och med alla dessa olika skydd, buffertar och marginaler känns det som att jag har både hängslen och livrem. Innan mitt lån på 16 000 kr övergår till en ränta på 1,96 % behövs en börsnedgång på 86 % plus att investeringarna i Orkla & Sampo blir värdelösa. Men jag kommer i det läget trots allt kunna fortsätta amortera med hjälp av mina utdelningar, eller återinvestera utdelningarna i aktier som utgör säkerhet för lånet med en rabatt på 86 % från dagens nivåer.

Jag kommer dock inte att ta något lån i dagsläget, jag har nämligen en kassa på 57 000 kr som jag först ska investera. Jag har exempelvis nyttjat kassan när jag gjort tillskott till portföljen för inköpet av Aspire Global mm. Eventuellt ska jag börja spendera kassan från årsskiftet med 2000 eller 3000 kr i månaden, vilket skulle medföra att kassan sinar på 19 - 28 månader och därefter börjar jag belåna portföljen. Det finns så klart ett scenario med sättningar på börsen som helhet eller i enskilda aktier där jag köper för delar av kassan vilket påskyndar dess förbrukning och tidigarelägger belåning.

Men då är frågan, är det verkligen värd mödan över huvud taget att ta ett värdepapperslån på 16 000 kr?? Ja, det anser jag verkligen att det är. Med en avkastning på 5 % årligen uppgår investeringen efter 20 år till 42 450 kr och efter 30 år till 69 150 kr. Dessutom hoppas jag att jag slutligen ska nå ett värdepapperslån på 50 000 kr (när mina aktier som utgör säkerhet uppgår till 715 000 kr) och en sådan belåning är efter 30 år värd 216 000 kr. 5 % får i sammanhanget anses vara en relativt konservativ avkastning, skulle jag istället räkna på 16 000 kr i 30 år till 7 % avkastning blir summan 121 800 kr (och för 50 000 kr blir summan 380 600 kr).

Med dessa räntesänkningar runt om i världen skulle jag inte bli förvånad om Avanza om 10 år ger ut värdepapperslån med negativ ränta...

Hur som helst, detta var det sjätte och sista inlägget i denna miniserie här på bloggen. Samtliga av inläggen och beräkningarna är gjorda med en hand då jag haft en bebis sovande i famnen vid samtliga tillfällen (bara då jag har tid över för datorn  i dagsläget) så jag ber om ursäkt för eventuella stavfel eller misstag.

Om du som läser detta upptäcker några faktafel, tankevurpor eller misstag får du gärna lämna synpunkter i en kommentar, tack för att du tagit dig tid att läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar