måndag 12 augusti 2019

Belåna aktieportföljen - Del 3 - Psykologi & timing

Detta är del 3/6 i en serie av inlägg som handlar om att köpa aktier för lånade pengar med aktier som säkerhet för lånet. Den bank som används som utgångspunkt i resonemanget är Avanza som också är den bank där min aktieportfölj återfinns. Börja gärna att läsa inlägg nr 1 i ordningen.

Här om dagen skrev jag en kortfattad recension av Alf Riples bok Lögn, förbannad lögn & Prognoser. I boken skriver Alf bland annat om fenomenet att många investerare av olika anledningar (se länk ovan) belånar sig mot slutet av en högkonjunktur, därför känns det väl kanske lite extra oroväckande att jag själv nu lyfter möjligheten att eventuellt ta ett värdepapperslån för att kunna köpa fler aktier... Det vore lite typiskt mig att göra något sådant precis inför ett större börsfall.

Denna serie av inlägg fungerar dock som en kartläggning över riskerna som ett lån eventuellt kan innebära för att helt eliminera risken att tvingas sälja aktier i en börsnedgång. Det är ju i börsnedgången som aktier ska köpas, och det kanske är först då som det bör bli aktuellt med ett lån för att möjliggöra fler köp och för att få en liten hävstång kopplad till mina innehav.

Risken med att belåna portföljen blir dock att jag i pressade situationer slutar tänka rationellt och istället börjar agera utifrån känslor och inte utifrån vad som är mest logiskt.

Exempel på sådant agerande kan vara att jag istället för att köpa aktier efter en börsnedgång väljer att amortera av mitt lån. Det är ju vid låga aktiekurser som risken är som lägst, då ska jag ju köpa fler aktier!!

Ett annat exempel kan vara att jag specifikt väljer att köpa aktier i något av de bolag som utgör säkerhet till lånet istället för att köpa en annan aktie som kan leda till större avkastning på sikt!

För att hantera dessa risker kommer jag behöva ha goda marginaler för mitt lån i förhållande till hur mycket jag får låna inom vald räntenivå och dels ett antal på förhand definierade regler kring hur min portfölj ska förvaltas.

Vad gäller timing och undvika att belåna mig på en börstopp precis när allt känns som bäst kommer jag göra precis som alla förespråkar när det kommer till att investera en klumpsumma, nämligen att sprida ut köpen. Om jag exempelvis vill ta ett lån på 24 000 kr kan dessa pengar lånas upp varje månad över ett helt år i samband med mina vanliga månadsköp, alltså öka belåningen med 2 000 kr per månad.

Nästa del i denna serie inlägg kommer handla om lämpliga aktier som säkerhet till lånet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar