onsdag 14 augusti 2019

Belåna aktieportföljen - Del 5 - Risknivån i privatekonomin utanför börsen

Detta är del 5/6 i en serie av inlägg som handlar om att köpa aktier för lånade pengar med aktier som säkerhet för lånet. Den bank som används som utgångspunkt i resonemanget är Avanza som också är den bank där min aktieportfölj återfinns. Börja gärna att läsa inlägg nr 1 i ordningen.

Beroende på vilka lån, tillgångar, inkomster och buffert man har utanför börsen kanske det är mer eller mindre lämpligt att belåna sin aktieportfölj.

I mitt eget fall består hushållet av två vuxna med tillsvidareanställning, fast lön och inga lån bortsett från att vi båda har var sitt CSN-lån som vi betalar av löpande. Vi handlar aldrig på kredit, har inget billån, lever utifrån filosofin att inte konsumera för lånade pengar osv.

Kort sagt kan man säga att vi har en riktigt sund och stabil privatekonomi.

Om vi hade haft ett bostadslån hade jag nog funderat över huruvida Skanska och Wallenstam skulle få ingå som säkerhet till ett värdepapperslån då jag redan skulle ha en oerhört stor kredit kopplad till fastighetsmarknaden. Där är vi dock inte ännu men vi kommer sannolikt ta ett bostadslån i framtiden.

I och med att hushållets ekonomi är mycket okomplicerad och mycket stabil kommer jag inte lägga mer fokus på detta utan kort och gott dra slutsatsen att den inte utgör något hinder för att ta ett värdepapperslån!

Nästa del i denna serie inlägg innehåller en friskrivning och slutsatsen om belåning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar