fredag 23 augusti 2019

Investera kassa direkt eller utspritt över tid

Som jag skrev i mitt avslutande inlägg om att belåna portföljen har jag en kassa på 57 000 kr.

Tanken som jag har haft en tid är att köpa aktier för denna kassa tillsammans med mina vanliga månadsköp över en tidsperiod om exempelvis 2 år, för att undvika att göra förhastade slutsatser eller att råka köpa "på toppen".

Misstaget med förhastade slutsatser kommer jag kunna lösa, genom att i god tid definiera i vilka av mina innehav (kärninnehav, så det blir inga köp i spelrelaterat eller dylikt) jag ska köpa, vilken spridning jag ska ha och vilket datum jag ska köpa. Då undviker jag impulshandlingar osv.

Men, detta med att råka köpa på toppen, det är ju lite av en förenkling att resonera på det sättet.

Om alternativen vore att köpa aktier för hela kassan idag eller att sprida ut den över kommande 24 månader så skulle ju den möjliga risken vara att börsen står på någon form av topp just idag. Men jag har ju en portfölj som redan är värd ca 570 000 kr (alltså ganska exakt 10 ggr större än min kassa) och jag struntar ju i om det råkar vara en topp idag när det gäller mitt kapital som redan investerats på börsen. Om jag under de senaste 24 månaderna köpt aktier för min kassa hade portföljen i runda slängar varit värd 630 000 kr och jag hade i det läget inte ägnat denna summa en tanke, utan bara konstaterat att pengarna är investerade i bra aktier och att jag är långsiktig och därmed inte behöver vara rädd för "toppar".

Det är ju egentligen ingen som helst skillnad mellan att redan äga aktier när toppen inträffar eller att råka köpa aktierna just på toppen. Det är bara en psykologisk fälla i och med att jag kan resonera att jag "ligger på plus" i mina innehav och därför gör det ingenting om kurserna går ner framöver. Så är dock inte fallet, om jag (utan courtagekostnad) skulle sälja av hela min portfölj idag och sedan köpa tillbaka den omgående skulle ändra min uppfattning om risk och förlust i och med att jag skulle börja se röda siffror och minustecken vid minsta nedgång och reagera mycket kraftigare på detta. Trots att nedgången skulle vara precis lika stor i dagsläget men nu är det så lätt att resonera "jag ligger ändå på plus" då det bara är vinster som försvinner, jag har mentalt inte sett dessa som mina pengar ännu. Det är först när jag säljer av ett aktieinnehav som jag betraktar pengarna som mina egna igen och det är i samband med detta som rädslan att förlora dem uppstår.

Nåväl, trots att jag inser att det mest rationella skulle vara att investera kassan omgående väljer jag ändå att skjuta på köpet något. En av orsakerna som faktiskt motiverar att jag skjuter upp investeringen något är att hushållets inkomster kommer minska till hösten och vara något lägre under vintern och våren med anledning av föräldraledighet och vid nästa sommar kommer inkomsterna vara mycket begränsade. Därför kan det öppna sig ett lämpligt tillfälle att nyttja denna kassa för att klara av att fortsätta köpa aktier för 5 000 kr i månaden även under denna period. Vid en förbrukning på 5 000 kr i månaden räcker bara kassan i 11 månader.

Beslutet just nu blir att inte investera kassan direkt, utan att fortsatta avvakta med detta, trots att detta beslut eventuellt är irrationellt och leder till sämre total avkastning. Ibland måste man dock inte vara helt rationell som tur är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar