måndag 26 augusti 2019

Fin Q2 2019 från Bahnhof

I förra veckan släppte Bahnhof sin rapport för Q2 2019 och jag tycker rapporten ser riktigt bra ut.

I Q3 -18 verkar man ha ökat antalet privata kunder med ca 8000 st.
I Q4 -18 ökade antalet privata kunder med 10 970 st.
I Q1 -19 ökade antalet privata kunder med 12 967 st.
I Q2 -19 ökade antalet privata kunder med 9 334 st.

Det som är lite lurigt med Bahnhofs Q2 rapport är att man presenterar siffror för hela första halvåret 2019, och som läsare är det ibland lätt att tro att siffrorna är fantastiska men det vill till att (som alltid) läsa noggrant vad som presenteras.

I vanlig ordning delas det ut syrliga kommentarer i rapporten, denna gång har man (med rätta) Reklamombudsmannen i siktet, då man på ett konstigt sätt blivit fälld för en reklam vid ett tidigare tillfälle.

Utöver tillväxten i privatkunder ovan som man beskriver som "kraftig" har man dessutom fortsatt tillväxt på företagssidan. Bahnhof verkar ha ett riktigt bra rykte, jag hör själv när jag pratar med grannar och kollegor att många vill byta över till Bahnhof.

Man lyfter fram i rapporten att man gör väldigt stora satsningar, jämfört med H1 2018 fördubblar man investeringarna till 62 MSEK, bland annat i molntjänster.

Investeringarna ovan tillsammans med höjda kostnader i stadsnätet har dragit ner marginalerna under första halvan av 2019 men man uppger att man kompenserat för kostnaderna i stadsnätet genom att flytta kostnaderna till sina kunder och att detta kommer märkas under senare halvan av året. Juni ska ha varit årets starkaste månad med marginaler strax över 12 %. För hela H1 var marginalen 10,0 % men man upprepar prognosen att marginalen för verksamhetsåret 2019 ska vara lägst 12 %. Jag lyssnade på senaste avsnittet av Kvalitetsaktiepodden (världens bästa podd) och där nämnde de att de avstod från att investera i Bahnhof pga att bolaget lämnat denna specifika och dessutom ganska kaxiga prognos. Att lämna prognoser innebär nämligen att man behöver vinstvarna om prognosen ej uppnås, vilket kablas ut som ett svaghetstecken, kursen faller osv. Min portfölj och min förvaltning skiljer sig dig åt från deras och jag har inget problem alls med denna prognos.

Kolla dessutom in vinstutvecklingen för Bahnhof från Börsdata nedan, snacka om att den tickar på som en klocka.

Under fliken "analys" på Börsdata finns följande bild, om marginalen för senaste 12 månaderna skulle hamna på 12 % skulle detta motsvara en vinstökning per aktie med 33 % vilket skulle skicka upp vinsten per aktie till 1,33 kr vilket skulle motsvara P/E 17 istället för dagens 23 och dessutom öppna upp för utdelningshöjningar.



Dock kvarstår projektet Elementica, där Bahnhof äger drygt 72 %. Elementica har senaste året investerat 14 MSEK i förberedande arbeten med rivning av befintlig byggnad på fastigheten. I övrigt finns det inte så mycket annan info att tillgå förutom att Bahnhof verkar vilja köpa ut övriga ägare och helt ta över Elementica. Frågan är om Bahnhof vet vad de ger sig in på här? Projekt likt dessa blir ju alltid mycket dyrare än vad man tänkt sig och kan sluka mycket pengar innan verksamheten kan starta och dra in pengar. De löpande kostnaderna verkar dock bli låga när byggnaden väl är i bruk, så allt hänger egentligen på att man lyckas locka betalande kunder!

På företagssidan stoltserar Bahnhof med att ha fått Tyrens, Expressen och Åhlens som kunder.

Bahnhof är lite svårt att få full koll på, deras rapporter innehåller i och för sig oändligt mycket mer info än vad Kopparbergs gör, men jag tycker exempelvis att det finns en del frågetecken kring Elementica, framför allt ser jag det som ett svaghetstecken att man inte skriver mer om detta i rapporten. Om man haft positiva nyheter borde man ha presenterat dessa. Fast man kanske vill "hålla locket på" tills man löst ut övriga externa aktieägare från Elementica.

Jag är positiv till Bahnhof på kort sikt och på lång sikt. På medellång sikt tror jag tyvärr att Elementica kan bjuda på sura överraskningar men att dessa förlåts och glöms bort när verksamheten väl är i full drift.

Jag har just nu inga planer på aktieköp i Bahnhof under hösten då jag redan bestämt hur jag ska allokera mina nyinsättningar från lönen, men om ett större globalt börsfall inträffar är det mycket möjligt att jag skjuter till lite extra kapital att köpa Bahnhof för om kursen kommer ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar