fredag 16 augusti 2019

Är lågkonjunkturen slutligen här?

Nu har det hänt väldigt mycket i ekonomin och på börsen senaste dagarna.

Fortsatt snack om Brexit så klart, Trump Twittrar fortfarande intensivt om tullar i tron om att han kan styra börsen.

Det har dock kommit mycket konkreta siffror senaste tiden, BNP minskar, långa räntor står lägre än korta (det är tydligen viktigt) och framför allt är det väldigt slagigt på börsen, minus 2,5 % på en enda dag (OMXS30) är ganska respektingivande.

Jag har så klart ingen aning om vad som kommer hända, och jag blir lika irriterad varje gång en överbetald "expert" står i TV eller tidningar och uttalar sig motsvarande "börsen kan gå ner 30 %", jo tack, vi vet att den kan det, det har den nämligen gjort förut.

Jag har länge varit negativ till ekonomin i mina inlägg här på bloggen (sedan bloggen startade 2015). Att ha fel så länge har lärt mig att skita i allt brus och att investera regelbundet, så det kommer jag fortsätta med.

Något som är ganska kul är att OMXS30 nästan är tillbaka på samma nivåer som när bloggen startade i januari 2015, börsen är faktiskt bara upp med 2 % sedan dess, inte mycket alls. Botten sedan dess är 1287 och idag är index ca 1500, alltså krävs ytterligare en nedgång på 14 % för att matcha det. Vid årsskiftet låg index kring 1400, det krävs således bara en fortsatt nedgång på 7 % så är årets hela uppgång borta.

Nå väl, jag låter mig inte dras med i några spekulationer kring vare sig det ena eller andra (det har jag förlorat nog med pengar på innan bloggen startades), jag håller mig till lagd plan och investerar enligt den plan jag redan lagt för hösten. Det känns dock som att hösten har potential att bli extra händelserik och turbulent. Kom ihåg att ingen vet vad som kommer hända även om många försöker hävda att de har förmågan att spå framtiden!

2 kommentarer:

  1. Regelbundet investerande och att köpa i alla marknader. Vi kör på med månadssparandet oavsett. Vid nedgång försöker vi pressa in ytterligare pengar.

    SvaraRadera