måndag 5 augusti 2019

Börsnedgången tilltar men jag skyndar långsamt

Idag är OMXS30 ner dryga 2 % samtidigt som DJ USA i skrivande stund är ner 2,2 %, OMXS30 är ner 4,91 % senaste veckan och 7 % senaste månaden.

I portföljen har det rört på sig och direkt uppstår ett köpsug, jag noterar att innehav så som Industrivärden, Investor, Lundbergföretagen och Nibe m.fl är ner mer än 2 % och i vissa fall 3 % idag Instinkten är att omedelbart öka i dessa bolag som sällan brukar uppvisa så här kraftiga rörelser på en enskild dag. Men då är det viktigt att också zooma ut lite och se helheten. OMXS30 är nämligen nere på samma nivå som i början av juni, alltså bara 2 månader sedan, och de 4 bolagen jag nämnde ovan är nere på samma nivåer som de var i slutet av juni, så nedgången i dessa bolag är egentligen knappt märkbar. Nibe skulle till exempel behöva gå ner ytterligare 32 % för att ens komma tillbaka till nivåerna som var i början av januari!

Det är med stort intresse jag noterar att börserna vänder neråt men jag gör som rubriken på detta inlägg avslöjar, jag rusar inte in med extra kapital utan avvaktar fortsatta nedgångar. De enda riktiga köplägena som uppstått i portföljen är i Kopparbergs och i Kindred men jag har ökat i båda dessa bolag mycket nyligen och har inte för avsikt att rusa in med extra kapital i dessa bolag, köpen måste spridas ut lite mer än så.

I övrigt noterar jag att allt fler negativa signaler hörs från ekonomin och från utvecklingen i samhället/världen. Sveriges BNP backade, belåningen är skyhög hos privatpersoner, i utländsk media pekas Stockholm ut som en bostadsbubbla allt oftare, Situationen kring Iran blir värre med beslagtagna båtar osv, Kina pekas ut för att smuggla Olja från Iran, handelskriget mellan USA och Kina hårdnar, bilindustrin i allmänhet och den tyska i synnerhet verkar tappa tillväxt och snarare uppleva minskad nyförsäljning och det talas allt mer om att detta är starten på en lågkonjunktur.

Jag själv är mycket negativ till den Svenska ekonomins förutsättningar, belåningen och bostadspriserna i kombination med att 110 (av totalt 290) kommuner väntas gå back i år trots rekordlång högkonjunktur och låg arbetslöshet vilket väl antingen lär resultera i höjda skatter eller sparpaket och neddragningar vilket ytterligare skulle förstärka en nedgång i ekonomin.

Jag påverkas så klart av min syn när jag läser media och fäster större vikt vid negativa nyheter än vad jag gör vid positiva. Jag låter mig dock inte påverkas av detta när jag investerar utan har redan från portföljens start (januari 2015) delat upp min ekonomi så att min buffert, kontantinsats osv tydligt hålls utanför börsen. Jag behöver således inte vara rädd för en börsnedgång utan kan fortsätta med månadsköp som planerat och därtill sätta sprätt på en liten kassa avsedd för aktieköp om bra tillfällen skulle uppstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar