söndag 17 maj 2015

Analys av Latour - del 2

Här kommer då del 2 i min analys av Latour. Efter min första del av analysen genomfördes ett köp i Latour och jag är således delägare i bolaget när denna del av analysen skrivs.

Vad jag vill belysa i denna del av analysen är att Latour kanske innebär större risker än vad andra investmentbolag innebär i och med att många av företagets innehav är verksamma inom byggbranschen och därmed exponerade mot samma risker. Om byggbranschen börjar gå sämre kommer många av Latours innehav att gå sämre vilket kan drabba Latour mycket hårt.

Det finns dock ett antal faktorer som jag tycker är styrkor hos Latours innehav och som kan göra att företagen går med vinst även vid sämre tider.

  • Latour fokuserar på att "internationalisera" sina innehav, något som genomsyrar hela årsredovisningen. Detta medför att de olika innehaven som innan Latour kom in som ägare hade större delen av sin omsättning i Sverige eller i Norden men att de idag styr om för att bedriva sin verksamhet i större delar av världen. Detta leder till att om en geografisk marknad sviker kommer Latours innehav kunna leva på intäkterna från de geografiska marknader som går fortsatt starkt.
  • Flera av företagens affärsidéer går ut på att effektivisera verksamheter, sänka driftskostnader mm, något som kunderna möjligen kan fortsätta efterfråga även vid sämre tider just för att sträva efter sänkta kostnader.
  • Latour (och ibland också andra ägare) finns som långsiktig ägare och kan stå beredda att backa upp vid sämre tider.
Det finns dock flertalet innehav i portföljen som inte är lika exponerade mot byggbranschen (Securitas, Tomra, Loomis m.fl.)

 Något jag inte gjort än men som jag borde göra inför eventuella framtida fortsatta investeringar är att titta lite närmare på de olika innehavens balansräkningar och soliditeter för att kunna göra en bedömning av hur väl de olika innehaven klarar sig vid en kris. Framför allt för ASSA ABLOY, Fagerhult, Sweco och Securitas som tillsammans utgör 78 % av Latours portföljvärde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar