lördag 2 maj 2015

Årsstämma H&M 2015

Jag närvarade på H&Ms årsstämma onsdagen den 29 april 2015. Detta var andra årsstämman jag var på och jag var mycket nöjd att jag deltog. Tyvärr var jag tvungen att ta ledig 4 timmar från jobbet för att kunna medverka, men jag tycker i efterhand att det var värt att ta dessa timmar ledigt (framför allt då jag har mycket flextid att utnyttja).

Det på stämman som jag upplevde vara bäst var att höra VD Karl-Johan Persson berätta om verksamhetsåret som varit (2014) och om verksamhetsåret framför oss (2015). Jag blev mycket inspirerad av långsiktigheten i företaget där man arbetar för anställdas villkor i fabrikerna runt om i världen, hur man börjar sälja kläder av ekologisk bomull utan att höja priserna, återvinningsprogram för använda kläder för att kunna använda dessa i produktion av nya kläder samt arbetet med att alla butiker redan inom ett år (jag vill minnas att det rörde sig om ett år) ska drivas på 100 % förnybar energi. VD påtalade också att företaget kommer att drabbas negativt av den starka dollarn men att man kommer att behålla de låga priserna mot sina kunder vilket jag tolkar kommer att slå mot företagets marginaler.

Många av punkterna ovan kommer säkerligen på kort eller medellång sikt att vara negativt för avkastningen och mig som aktieägare, men på lång sikt tror jag att detta kommer vara företagets styrka och vara den punkt som gör av företaget står starkt när andra företag går dåligt, allt H&M får bra publicitet där andra i branschen svartmålas för dåliga förhållanden för arbetare i låglöneländer osv. Jag gillar den starka huvudägaren (Stefan Persson med familj kontrollerar 69,71 % av rösterna i bolaget) och den långsiktighet som detta medför. Jag blev helt övertygad om att det var rätt beslut att plocka in H&M i min portfölj och jag kommer att fortsätta köpa in mig i bolaget, på sikt är jag övertygad om att detta är en mycket bra investering. Min förhoppning är att kunna medverka på även nästa års årsstämma i H&M.

Vad gäller framtiden har HM för avsikt att:

  • Öppna 400 nya butiker under 2015, framför allt i USA och i Kina
  • Introducera H&M Beauty i 900 butiker på 40 marknader
  • H&M sport fortsätter att lanseras
  • H&M online introduceras på 9 nya marknader
  • H&M home introduceras i ca 100 nya butiker och på 10 nya marknader
Jag ser för övrigt fram mot utdelning som erhålls på kontot 2015-05-07. Jag kommer att motta 263,25 kronor. Kanske inte världens största summa, men på lång sikt kommer denna summa att öka och i slutändan väsentligt påverka min privatekonomi och självförsörjandegrad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar