torsdag 23 juni 2016

Behåller mitt innehav i Sampo

Jag ska ärligt erkänna att jag har tvekat extremt mycket kring att Sampo är så stor ägare i Nordea nu när det framkommer att beroende på hur man räknar kan det saknas 80 miljarder kronor i Nordea och att det kan bli aktuellt med nyemission osv.

Jag är inte intresserad av att vara ägare i ett bolag vars ledning man inte kan lita på och där det helt plötsligt kommer information om nyemission...

Jag har dock tagit beslutet att behålla mina aktier i Sampo, jag litar på Sampo och tror att bolaget har kontroll över situationen även om jag själv tror att styrelsen i Sampo nu borde vara lite nervösa över läget som uppstått.

Kanske kan en kraftigt sänkt utdelning från Nordea och Sampo vara en lämplig åtgärd kommande året/åren om det faktiskt visar sig att det saknas pengar?

Hur som helst, vad som fick mig övertygad om att behålla innehavet var någon undersökning jag har läst som någon bank har gjort, där banken tittade på vilka kunder som hade den bästa avkastningen på börsen. Vad banken kom fram till var att de kunder som avlidit hade presterat bäst på börsen, för deras innehav hade legat orörda vilket var en bättre strategi än att flytta pengarna fram och tillbaka mellan olika bolag.

Jag inser att jag inte är smartare än börsen. Om jag tror att det nu är en bra idé att sälja Sampo utifrån den givna informationen som finns kring Nordea så borde detta vara inprisat i kursen redan, alltså borde inte tjäna något på att agera.

Jag väljer således att sitta still i båten, behålla mina aktier i Sampo, och ställa upp i framtiden om Sampo behöver göra en nyemission.

Det återstår att se om detta är en bra idé. Jag känner i alla fall att bloggen fyller en stor funktion för mig, det känns riktigt bra att kunna publicera mina tankar offentligt. Inte bara det att jag behöver tänka igenom mitt beslut en extra gång, jag blir mer "tvungen" att sedan hålla fast i min strategi också, och det är nyttigt för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar