onsdag 1 juni 2016

Planerade inköp i juni 2016

Tiden går fort, snart har nästan halva året gått och det börjar bli dags för sommar och semester.

Det har också blivit dags att presentera i vilka bolag jag ska köpa aktier denna månad.

Jag har tidigare aviserat att jag ska köpa aktier för ca 2000 kr i månaden i Lundbergföretagen för att öka upp detta bolags andel i min portfölj något. Jag avser också att börja köpa aktier i mina minsta innehav så att inget bolag utgör mindre än 5 000 kr, en helt godtycklig summa men det är ingen mening med att ha för små innehav. Detta innebär också att jag kommer börja köpa lite smått i amerikanska bolag, dock på en låg nivå så att min portföljandel mot dollarinnehav totalt sett minskar, även om jag köper lite smått varje månad.

Jag kommer denna månad att köpa in ytterligare ett nytt bolag i portföljen, nämligen Hafslund vilket medför att jag samtidigt får exponering både mot energi och mot ett norskt bolag vilket ska bli "spännande".

Totalt avsätter jag denna månad 10 000 kr för aktieköp.

Jag avser genomföra följande aktieköp denna månad:
  • Lundbergföretagen, ca 2 000 kr.
  • P&G, ca 2000 kr
  • Alfa Laval, ca 2 000 kr.
  • Hafslund, ca 2000 kr.
  • H&M, ca 1000 kr.
  • Fenix Outdoor, ca 1000 kr.
Dessa investeringar bör generera ca 257 kr i utdelning per år, ett välkommet tillskott i kassan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar