tisdag 14 juni 2016

Ingen panik!

Det har varit riktigt turbulent på börsen de senaste dagarna. Från att OMXS 30 stängde på 1344 i torsdags (2016-06-09) gick sedan börsen ner 2,1 % under fredagen, 1,6 % på måndagen och idag ner 1,6 %. Ganska stora rörelser kan jag tycka, index ligger nu på 1274, ganska stor skillnad med i torsdags (nedgång sedan dess på 5,2 %), men även jämfört med toppen i april förra året då index låg på 1720 (nedgång på nästan 24 %).

Det är fantastiskt vad snabbt det går när marknaden väl kommer fram till att det är dags för nedgång.

Min känsla är hur som helst att det känns riktigt bra. Jag ser med glädje på hur direktavkastningen i bolagen jag vill köpa går upp och hur risken i mina köp minskar i takt med lägre kurser. Vad jag däremot är rädd för är hur jag ska reagera på en riktigt stor nedgång, vad händer när börsen kraschar ordentligt och jag varje dag kan läsa i tidningen om att svenska bolag säger upp sin personal, arbetslösheten ökar, fastighetspriserna går ner, börserna går ner, oroligheter i vår omvärld mm...

Jag hoppas och tror att jag ska klara av att fortsätta köpa aktier regelbundet även om detta scenario inträffar. Det är ju detta syfte jag har med min blogg, att jag ska få mer struktur och långsiktighet i mina investeringar. Förhoppningen är ju även att få stöd från andra bloggare när det stormar som värst.

Jaja, hur som helst, min poäng är att jag känner mig riktigt trygg i mina innehav och att jag endast ser denna nedgång som något positivt än så länge. Lägre börskurser är ju endast att betrakta som REA på börsen förutsatt att man är långsiktig och äger stabila företag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar