måndag 27 juni 2016

Fortfarande ingen panik - reflektion efter Brexit

Jag hade aldrig kunnat tro att det skulle bli en Brexit.

Idag öppnade börsen på minus 6,3 % för att därefter gå upp långsamt mot ca -5,5 %. Jag kikade på börsen via Avanza precis vid öppning och sedan tog det ca 5 sekunder innan Avanzas hemsida kraschade... Jag gissar att det var många som skulle stressa igenom en order på morgonkvisten.

Jag hade sett fram emot större börsfall så var lite besviken direkt på morgonen, men det hela löste sig allt eftersom när OMXS30 till slut stängde på -8,42 %.

Jag blev alltså nöjd med de lägre kurserna men det är så klart viktigt att zooma ut och få en bra helhetsbild också. Faktum är ju att börsen låg på ungefär samma nivåer för 11 dagar sedan, så kraschen har inte varit så påtaglig som man kan tro...

Hur som helst, det har faktiskt blivit några köp för mig under dagen, trots att jag egentligen redan köpt för alla pengar som varit avsatta för aktieköp denna månad... Dagen till ära förde jag över ytterligare 5 000 kr till mitt ISK (ett tillskott på lite drygt 3 % av portföljvärdet). Idag blev det köp i följande bolag:

  • H&M
  • Latour
  • Investor
  • Industrivärden
  • NIBE
  • Lundbergföretagen
Det är alltså spridda köp i mindre belopp i redan befintliga innehav.

Ett bolag som jag är intresserad av att lyfta in i portföljen är Fortum. Direktavkastningen ligger högt, men utdelningen kommer sänkas framöver i och med att de nu delar ut mer än sitt fria kassaflöde. Frågan är hur exponerad man blir mot Ryssland i detta bolag och vilken nivå utdelningen kommer att hålla framöver. Bolaget kommer (om det blir något inköp) att utgöra ett komplement till mitt innehav i Hafslund. Jag har också noterat att bolaget har ett väldigt lågt utsläpp av koldioxid på sin totala elproduktion vilket jag tror kommer bli en viktig konkurrensfördel i framtiden. Inga beslut är ännu tagna, jag kommer att hålla ögonen på Fortum ett litet tag och förhoppningsvis hinna med någon snabb liten analys av bolaget framöver, kanske efter semestern.

Frågan är hur snabbt jag ska investera mina likvider vid ett fortsatt börsfall. Jag har en kassa på ca 115 000 kr. Risken är överhängande att börsen "känns" billig och att jag köper slut på alla mina pengar varpå börsen sedan går ner ytterligare 50 %, då skulle jag inte bli så lycklig. Jag måste försöka formulera någon smidig regel för hur jag ska administrera min kassa, detta är inte helt lätt...

Jag är dock nöjd med dagens agerande, 5 000 kändes som en lämplig summa. Om börsen fortsätter ner i veckan kan det bli så att jag köper för ca 5 000 kr till redan denna vecka. Sedan blir det 4 veckor semester och då blir det inga aktier alls köpta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar