torsdag 30 juni 2016

Månadsrapport juni 2016 samt halvårsavstämning

Det har varit en relativt händelserik månad. Börsen har dock svängt mycket och jag har köpt aktier för relativt stora summor!

Följande aktiviteter har ägt rum i portföljen:
  • Jag har mottagit 60 kr netto i utdelning från Johnson & Johnson.
  • Jag har mottagit 49 kr netto i utdelning från Realty Income.
  • Jag har köpt 18 aktier i H&M (totalt 4 436 kr)
  • Jag har köpt 30 aktier i Hafslund (totalt 1 963 kr)
  • Jag har köpt 14 aktier i Alfa Laval (totalt 1 825 kr)
  • Jag har köpt 5 aktier i Lundbergföretagen (totalt 2 352 kr)
  • Jag har köpt 3 aktier i Procter & Gamble (totalt 2 063 kr)
  • Jag har köpt 20 aktier i Industrivärden (totalt 2 622 kr)
  • Jag har köpt 9 aktier i Investor (totalt 2 396 kr)
  • Jag har köpt 3 aktier i Fenix Outdoor (totalt 1 325 kr)
  • Jag har köpt 1 aktie i Latour (totalt 301 kr)
  • Jag har köpt 15 aktier i Nibe (totalt 1 004 kr)
  • Totalt Courtage: 54 kr ( 0,27 % av investerat belopp)
Månaden blev precis som jag planerat. En gammal köporder på ABB förföll varvid lite extra likvider frigjordes på kontot som jag köpte aktier i H&M för samt att jag nu köpt aktier för halva summan som ska investeras i juli. Brexit-paniken gjorde att jag förde över ytterligare 5 000 kr som jag köpte aktier för.

Totalt har jag alltså köpt aktier för 20 287 kr. Mina nya inköp bör resultera i 635 kr i årlig utdelning.

Portföljens utveckling kan sammanfattas i nedanstående grafer. Jaja, mycket grafer, men jag gillar verkligen att kunna visa portföljens utveckling med bilder, då är det lättare att se och förstå helheten.












Halvårsavstämning

Vid förra årets halvårsavstämning reflekterade jag kring att det var mycket skriverier kring Grekland och att folk generellt (gissar att jag syftar på bloggare och twittrare) börjat fundera på om inte börstoppen har nåtts. Jag konstaterade dock att jag skulle bortse från det bruset och istället fortsätta köpa regelbundet, något jag har gjort och dessutom fortfarande gör. Idag är det istället Brexit och val i USA som skrämmer marknaden. Jag konstaterar återigen att jag ska bortse från bruset och köpa regelbundet.

Vid början av 2016 skrev jag följande inlägg där jag stolpade upp mina mål. Se respektive mål med uppföljning nedan:
  • Att bara köpa bolag som jag kan tänka mig att äga under minst 20 år framöver.
Ja, absolut, jag har sedan årsskiftet tagit in 8 nya bolag, så portföljen har verkligen utvecklats men jag kan konstatera att jag känner mig mycket trygg med alla mina innehav. Två bolag som jag tycker utgör en större risk än övriga bolag är Sampo och Hafslund. Jag har dock ingen avsikt att sälja någon av dessa bolag utan kommer att vara långsiktig ägare i dessa.
  • Att bara köpa aktier i bolag som delar ut pengar.
Ja, alla portföljens bolag delar ut pengar.
  • Att bara köpa aktier i bolag som redovisar regelbunden vinst.
Ja, alla bolag redovisar regelbunden vinst. Inga förhoppningsbolag i sikte!!
  • Att köpa aktier direkt i börsnoterade bolag (alltså inte köpa fonder)
Yes, även detta mål är uppnått.
  • Att avsätta 10 000 kronor till köp av aktier varje månad.
Ja, det har jag gjort.
  • Att köpa aktier för minst 6000 kronor varje månad, oavsett vad som händer på börsen.
Yes, inga problem att uppfylla detta.
  • Att sträva efter att inget enskilt bolag ska utgöra mer än 10 % av portföljen.
Nja, jag kan väl inte påstå att jag direkt har strävat efter att trycka ner H&M på under 10 % av portföljen. På sikt ska absolut inget bolag på utgöra mer än 10 %, men i dagsläget när portföljen endast uppgår till ca 170 000 och jag har ytterligare 113 000 kr avsedda för aktieköp anser jag att jag agerat korrekt när jag fyllt på med mer H&M i takt med att detta bolag blir billigare och billigare.
  • Att återinvestera 100 % av alla erhållna utdelningar.
Ja, utan undantag.

Vad gäller valutafördelningen skulle jag eftersträva att svenska valutan ska dominera i portföljen, och jag anser att jag har eftersträvat detta. I graferna högre upp i detta inlägg ser man en tydlig förändring sedan januari där svenska valutan har ökat från 50 till lite drygt 60 % av portföljen.

Jag satte också upp en modellportfölj som ett exempel på hur min portfölj skulle kunna se ut, och där utgjorde den svenska valutan 58 %, alltså ungefär på samma nivå som i min portfölj just nu.

Poängen är dock inte att vara fixerad vid mina mål och räkna valutafördelning med decimaler, utan mer låta målen utgöra ett riktmärke, vilket jag också tycker att jag på ett bra sätt har gjort.

Utmaningar inför sista halvan av år 2016

Jag kan konstatera att portföljen har blivit spretig i och med att jag har börjat plocka in diverse nya bolag i min portfölj. Antalet bolag i portföljen uppgår nu till 19 stycken!! Jag bör under kommande halvåret se till att varje bolag får en stabil plats  i portföljen och att jag ser till att varje bolag utgör minst 5 000 kr. Visst, summan är helt godtycklig men poängen är att varje bolag måste bli meningsfullt i portföljen. Procentuellt kommer inte alla bolag är bli meningsfulla, men det är heller inte meningen. Exempelvis kommer jag att köpa en "korg" av elproducenter för att få exponering mot denna bransch, där ser jag istället till branschens procentuella fördelning i portföljen och inte varje bolags exponering.

I mitt tycke börjar börsen bli billig. Många bolag handlas till en direktavkastning som börjar bli riktigt attraktiv. Så länge inte börsen går upp igen kommer jag att fortsätta köpa aktier för alla 10 000 kr varje månad. Om börsen fortsätter ner blir det till att öka denna summa för att handla för den kassa jag har byggt upp och som utgör lite drygt 100 000 kr (ca 40 % likvid).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar