tisdag 20 december 2016

Öka andelen hög direktavkastning i portföljen? - del 2

Se mitt första inlägg här.

Jag konstaterade i mitt senaste inlägg att jag var intresserad av att öka direktavkastningen något i min portfölj och att jag skulle återkomma när jag tagit fram lite lämpliga kandidater till detta.

Tyvärr gick det inte så bra. Jag har ju redan byggt upp en portfölj som består av de bolag jag tycker om och som passar min profil, detta har ju onekligen lett till att direktavkastningen blivit något låg och därmed är det ju inte konstigt att jag heller inte känner att det är aktuellt att börja ta in bolag med hög direktavkastning i portföljen.

Jag sållade bland potentiella kandidater genom att gå in på börsdata.se och sortera ut bolagen i large cap i alla länder (OBX i Norge) och sedan sortera på direktavkastning.

Baserat på de bolag jag känner till och rent spontant kan tänka mig att äga kvarstår följande kandidater:

  • Fortum, 7,5 %
  • Axfood 6,3 %
  • Sampo 5,0 %
  • AstraZeneca 4,7 %
  • H&M 3,8 %
  • Castellum 3,5 %
  • Skanska 3,4 %
  • ABB 3,2 %
Av dessa bolag har jag redan tagit upp några här på bloggen tidigare. Axfood har jag kommit fram till är för dyr, men ska absolut in i portföljen i framtiden. Sampo och H&M utgör redan en för stor del i portföljen och något ytterligare köp kommer inte genomföras. AstraZeneca har jag analyserat och kommit fram till att avvakta med. Castellum har jag också kikat på och kommit fram till att avvakta med. Skanska och ABB ingår redan i portföljen och i dessa innehav kommer jag sakteligen att öka på med fler aktier framöver. Fortum skrev Lundaluppen ett inlägg om här om dagen (tur för mig, han är duktig på att analysera bolag) och kom fram till att man nog inte behöver stressa in i bolaget.

Som ni märker har jag i min screening redan arbetat mig ner till bolag med en direktavkastning på 3,2 %, inte alls mycket mer än min egen totala portföljs direktavkastning som ligger på 2,9 %.

Jag tog också en titt på mid cap och hittade då följande bolag med en direktavkastning högre än min egen portfölj som jag spontant blev sugen att köpa:
  • Clas Ohlson 4,4 %
Clas Ohlson står redan med på min lista över intressanta bolag att analysera och jag kommer inte stressa in i detta bolag. Analysen kommer när den kommer.

Resultatet av min fundering på att försöka fokusera på att höja portföljens direktavkastning blev tyvärr att jag redan har en portfölj sammansatt av de bolag jag gillar och som jag trivs med och några direkta förändringar kommer inte ske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar