lördag 24 december 2016

Kort genomgång av Wallenstam

Detta är en del i en "analysserie", se följande startinlägg som förklarar lite om tanken med detta.

Wallenstam bygger, förvaltar och utvecklar fastigheter i framför allt Göteborg och Stockholm. Fastigheternas samlade marknadsvärde uppgår till ca 30 miljarder kronor. Bostäder med 7300 lägenheter utgör hälften av fastighetsbeståndet.

Bolaget grundades 1944 och börsnoterades 1984.

Soliditeten är 44 % (stigande) och belåningsgraden uppgår till 45 % (sjunkande).

Huvudägare utgörs av Hans Wallenstam o fam/bol som kontrollerar 23 % av kapitalet och 59,8 % av rösterna. Uthyrningsgraden har legat på 98 % de senaste 3 åren.

Vad jag tycker är riktigt roligt är att bolaget satsar mycket på förnybar energi och har egna vind- och vattenkraftverk. Något som tyder på att man tar hållbarhet på riktigt och jag tror att detta kommer att ge bolaget en stabil grund att stå på i framtiden.

Direktavkastning: 2,18 %

Antal ägare hos Avanza: 3576


Kommentar: Jag gillar bolaget och har ingen exponering mot fastighetsmarknaden utanför börsen. Bolagets låga belåningsgrad ger en stabil grund i händelse av att det börjar ”storma” på fastighetsmarknaden. Jag blev riktigt köpsugen och ser ett bolag som verkligen satsar för framtiden. Inköp känns troliga, men jag måste så klart vara vaksam över min totala exponering mot fastighetsbranschen.

Jag noterar också att Lundaluppen skrivit följande inlägg, något jag måste sätta min in i innan jag köper aktier i bolaget.

2 kommentarer:

  1. Hej Investerardagbok!

    Wallenstam finns med i min portfölj och jag planerar att äga dem för all framtid. Ett bolag som känns väldigt stabilt precis som du skriver!

    Tack för en bra analys och ha nu en riktigt God Jul!

    Må väl!

    SvaraRadera