onsdag 21 december 2016

Kort genomgång av Carlsberg

Detta är en del i en "analysserie", se följande startinlägg som förklarar lite om tanken med detta.

Frågan är om detta inlägg är en analys eller bara en berättelse om Carlsbergs historia… Carlsberg har många år på nacken och har genomfört många förvärv och jag valde att fördjupa mig lite i vad företaget har haft för sig och hur det har kommit att bli så stort.

Carlsberg är en dansk bryggerikoncern som säljer öl, mineralvatten, läsk och cider i Västeuropa, Östeuropa och i Asien. Bland bolagets varumärken finns Carlsberg, Tuborg, Falcon, Kronenbourg 1664, Eriksberg, Sommersby, Pripps, Pepsi, Ramlösa, Apotekarnes, Festis, Pommac och Zingo.
 Totalt har bolaget mer än 500 diversifierade varumärken.

Bolaget grundades 1847 och har idag ”intressen” i närmare 150 länder och är världens fjärde största bryggeri (efter Anheuser-Busch Inbev, Sabmiller och Heineken) sett till försäljningsvolym.
Carlsberg är knutet till Carlsberg Laboratorium (ett forskningsinstitut) och ägs till 51 % av Carlsbergfonden som ska främja vetenskaplig forskning.

År 1903 tecknades ett samarbetsavtal med Tuborg (ytterligare ett danskt bryggeri) och 1970 gick de båda bryggerierna samman till ett gemensamt bolag. Carlsberg var också tidigt ute med att exportera öl och givetvis blev Storbritannien en betydelsefull exportmarknad. År 1939 kom 55 % av Storbritanniens importerade öl från Carlsberg. Företagets fantastiska slogan ”Probably the best beer in the world” lanserades redan 1973.

År 1982 fick bolaget en ny koncernchef som fortsatte företagets internationella expansion med stor framgång.

År 1996 köptes svenska Falcum upp av Carlsberg. Falcon grundades i Falkenberg år 1896, bland annat med anledning av ”Falkenbergs lämpliga vatten”, bolagets namn ska anspela på orten i fråga. År 1955 började bolaget sälja starköl under varumärket Falcon. När mellanölet försvann från Sverige år 1977 fick Falcon ekonomiska problem och det då familjeägda bolaget såldes till Pripps. Pripps valde att samma år (1977) slå ihop Falcon med bolaget Sandwalls (som köptes av Pripps samma år, 1977). (Sandwalls i sin tur grundades 1862 i Borås och var först i Sverige med att brygga ”pilsner” och på 30-talet började även läsk att produceras). Falcons och Sandwalls gemensamma huvudkontor flyttades till Borås och dryckesproduktionen flyttades allt mer successivt till Falkenberg (dit huvudkontoret slutligen flyttades år 1986).

1999 köpte man upp det finska bryggeriet Sinebrychoff med varumärken som Koff, Karhu, Golden Cap och Battery. I och med uppköpet överfördes den finländska produktionen och distributionen av Coca-Cola till Sinebrychoff.

År 2000 köptes Rignes bryggeri (där Orkla sålde sina sista aktier till Carlsberg år 2004), ett norskt bryggeri som producerar öl, läst och mineralvatten i Norge. Rignes grundades redan år 1876 och producerade sin första öl året därpå. Bolaget förblev ett familjeföretag ända till år 1978 då det gick samman med det danska bryggeriet ”De sammensluttede Bryggerier A/S” (vilket grundats av de båda dryckeskoncernerna Frydenlund och Schous) och därmed skapades Nora Industrier. Nora Industrier blev sedan en del av Orkla Group år 1991 där Rignes blev en egen affärsenhet tillsammans med svenska Pripps. År 2000 såldes Rignes (och Pripps) till Carlsberg (men Orkla behöll 40 % som såldes till Carlsberg år 2004). Bland varumärkena finns bland annat Imsdal (mineralvatten), Farris (mineralvatten), Lipton iste (under licens från Unilever), Schweppes (under licens från Dr Pepper Snapple Group) och via licens från Pepsi säljer bolaget 7up, Mountain Dew, Pepsi och Pepsi Max.

Samma år (år 2000) köptes också det största bryggeriet i Schweiz, nämligen Feldschlosschen, ett bryggeri som grundades 1876 (samma år som Rignes). Bland annat innehar bolaget öl under det egna varumärket Feldschlösschen.

Holsten-Brauerei grundades i Hamburg år 1879 (alltså endast 3 år efter Rignes och Feldschlosschen) och innehar varumärken så som Holsten Pilsener, Astra, Duckstein och Lübzer Pils. Bolaget köptes av Carlsberg år 2004 och producerar idag Tuborg och Carlsberg för den tyska marknaden. Det var via detta bolagsförvärv som Carlsberg fick tillgång till den tyska ölmarknaden på riktigt.

År 2008 köpte Carlsberg upp Scottish & Newcastle (som 1995 blev den största bryggerikoncernen i Storbritannien). Scottish & Newcastle ägde varumärken som Baltika, Fosters, Kronenbourg, John Smith´s, Strongbow, Sagres, Lapin Kulta och Kingfisher. Carlsberg köpte upp bolaget tillsammans med Heineken som tog över verksamheten i Storbritannien och Irland och Carlsberg tog över dryckesgruppen ”Baltic Bevarages Holding i vilket Carlsberg sedan tidigare redan ägde 50 %.

Det var i och med förvärvet av Rignes år 2000 som Carlsberg samtidigt köpte Pripps av Orkla. I samband med den affären bildades Carlsberg Sverige från Pripps. Denna verksamhet integrerades med Falcon som ägdes av Carlsberg sedan 1986. Man bedömde att det fanns en överkapacitet av bryggerier i Sverige och Pripps bryggerier i Göteborg och Bromma lades ned. Några av varumärkena från Pripps lever vidare inom Carlsberg, exempelvis Pripps blå, Pripps julöl, Carnegie Porter, Festis, Ramlösa och Apotekarnes.

Carlsbergs soliditet har sedan 2007 pendlat mellan 32 % till som högst 48,5 %. Just nu ligger soliditeten på lite lägre 38 %.

Under 2015 lanserades ett program inom koncernen med namnet ”Funding the Journey” vilket syftar till att stärka resultatet på årsbasis med ca 2 miljarder DKK. Bland annat ska koncernens organisation göras mer effektiv (osv osv, känns igen lite som vanligt fluff från årsredovisningar…). I augusti tvingades bolaget att göra en vinstvarning med anledning av den makroekonomiska utvecklingen i Ryssland i samband med att det resultatet av sparprogram i västra Europa inte föll ut som väntat. Den organiska vinstutvecklingen i västra och östra Europa minskade under 2015 medan Asien levererade en vinsttillväxt med 13 %. Idag kommer 30 % av vinsten från Asien samtidigt som östra Europa får en allt mindre betydelse. Utdelningen för år 2015 (alltså den som betalades ut under 2016) motsvarar 30 % av den justerade årsvinsten. Utdelningsandelen har dock legat under 20 % historiskt.

Bolagets nettoomsättning ökar stabilt men i årsredovisningen finns en gigantisk post på minus 8,7 miljarder danska kronor som nog är orsaken till att vinsten efter skatt uppgår till minus 2,6 miljarder danska kronor… Orsaken till detta går att härleda till nedskrivningar av varumärken i Ryssland och Kina.

Det fria kassaflödet uppgår dock till 7,5 miljarder danska kronor (varav 1,22 miljarder delas ut till aktieägarna).

Faktum är också att Carnsberg fick en ny VD i juni år 2015 vid namn Cees´t Hart. Han har jobbat på Unilever i 25 år och därefter som VD på FrieslandCampina, världens största mejerikooperativ, i 7 år innan han rekryterades till Carlsberg.

En rolig detalj är att Carlsberg (inklusive underleverantörer osv misstänker jag) genererar jobb till 455 000 personer (enligt årsrapporten från 2915).



Carlsberg handlas till direktavkastning 1,44 % och P/E ca 20 (problematiskt att beräkna då resultatet var negativt år 2015 vilket resulterade i ett negativt P/E. År 2014 var P/E 18.2 och börskursen är idag högre.

Vad tror jag då om bolagets utveckling i framtiden? Det är tveksamt om det finns någon direkt tillväxt att tala om i Europa, snarare misstänker jag att man kan tappa marknadsandelar till lågprisvarumärken men behålla en god marginal på sina premiumprodukter. Vad gäller problemen i Ryssland har jag ingen aning på kort sikt men misstänker att omsättning och vinst kommer att återgå till vad de varit på lång sikt. I Asien finns säkerligen god tillväxt att vänta framöver, huruvida Carlsberg kommer att ta del av denna går ju inte att veta. Stora och betydelsefulla länder (läs Kina) kan ju få för sig att lägga importtullar för att försvåra för utländska konkurrenter osv. Jag har med andra ord ingen uppfattning alls om bolagets förväntade framtida utveckling… Däremot tror jag mig veta att människor inte kommer sluta dricka alkohol, vare sig det är hög- eller lågkonjunktur kommer människor att konsumera Carlsbergs produkter och bolaget borde kunna tjäna pengar oavsett vad som händer i världen så länge man inte blir stressad och börjar satsa pengar på massa sidoverksamheter. Om Carlsberg kan fortsätta fokusera på sina nuvarande varumärken och nyttja sin storlek till att köpa upp krisande konkurrenter när tillfälle ges kommer sannolikt utdelningarna fortsätta trilla in från Carlsberg.

Är bolaget köpvärt eller dyrt? Ingen aning.


Beslut: Jag gillar bolaget och dess verksamhet och kommer att köpa aktier i bolaget. Tillsammans med Diageo och Kopparbergs kommer Carlsberg att utgöra min exponering mot alkoholindustrin. Endast baserat på magkänsla borde det vara klokt att endast plocka in en mindre post aktier på kurser över 500 DKK, jag misstänker att man i framtiden kommer att kunna köpa aktier till kurser kring 350 kronor om folk blir lite ekonomiskt stressade (baserat på att jag tittat lite på kursgrafen ovan).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar