onsdag 21 december 2016

Kort genomgång av AP Möller Maersk

Detta är en del i en "analysserie", se följande startinlägg som förklarar lite om tanken med detta.

Ett danskt bolag, grundat 1904, verksamt inom rederiverksamhet, containerfrakt, logistik, gasframställning, oljeriggar i Nordsjön, bankväsende och detaljhandel (Dansk Supermarked och Netto) och omsatte år 2015 40,3 miljarder USD och redovisade en vinst på 925 miljoner USD.

Jag saknar helt detaljkunskap om branschen men bolaget har stor exponering mot oljeindustrin och fraktindustrin. Det är således viktigt för bolaget att olja och gas fortsätter konsumeras och att handeln i världen via fraktfartyg fortsätter.

Bolagets direktavkastning är 3 % och bolagets soliditet är 57 %. Utdelningsandelen verkar ha varit något hög och frågan är hur den förväntade utdelningstillväxten ser ut?

Frågan är dock hur framtiden för bolaget ser ut? Verksamheten med Containerfrakt har gynnats av en väldigt lång trend av att flytta fabrikerna längre och längre bort från konsumenterna vilket medfört längre och mer omfattande transporter. Min uppfattning idag är att trenden är den motsatta, fabriker flyttar hem tillbaka till samma land/kontinent där konsumenterna finns, bolag marknadsför sig med lokalproducerade varor ekologi och miljö står i fokus hos många konsumenter, företagsledningar och politiker. Det börjar också bli mer och mer ekonomiskt intressant med produktion nära konsumenterna i takt med ökad förmåga hos industrirobotar vilket sänker den höga personalkostnaden. Även om inte denna utveckling gäller för alla konsumentvaror (elektronik, textilier?) tror jag ändå att trenden kommer att ha en negativ nettoeffekt mot volymerna av varor som transporteras runt världen. Även 3D-printing kommer sannolikt att bli ett påtagligt hot mot Maersk i framtiden, istället för att en färdig produkt ska tillverkas och transporteras är det bara metall-/plastpulver som ska transporteras till 3D-printers i industriformat som kommer att tillverka produkter nära konsumenten.

Beslut: Jag är övertygad om att Maersk kommer att finnas kvar om 100 år men kanske i en annan form och kanske uppdelat i flera olika bolag? Att investera i bolaget känns dock inte som att investera i framtiden, fabriker flyttar närmare konsumenten, elektriska lastbilar, utbyggda tågnät, övergången från fossila bränslen till mer hållbara bränslen är dåliga nyheter för Maersk (är min egen personliga slutsats). Även om övergångarna jag beskriver ligger långt fram i framtiden tror jag dock att dessa omställningar verkligen kommer att bli påtagliga i framtiden. Jag investerar bara i bolag jag tror långsiktigt på och Maersk är inte ett sådant bolag. Därmed ingen investering.

Edit: Strax efter denna analys skrev så kom det en nyhet om att Maersk ska sälja av sin oljeverksamhet, det påverkar dock inte min slutsats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar