torsdag 22 december 2016

Kort genomgång av Coloplast

Detta är en del i en "analysserie", se följande startinlägg som förklarar lite om tanken med detta.

Ytterligare ett dansk multinationellt företag (precis som Novo Nordisk) som utvecklar, tillverkar och marknadsför medicintekniska produkter för intimhygien. Företaget har delat upp sin verksamhet i de tre affärsområdena stomi, kontinens och urologi samt hud och sårvård. Jag hörde talas om detta företag genom att lyssna på Lars Frick i podden STOCKholmsbörsen.

Bolaget är verksamt inom en nisch som verkligen känns jättetråkig, och det betraktar jag som en styrka för bolaget. Omsättningen växer stadigt (37 % de senaste 4 åren), ca 20 % av vinsten går årligen till forskning och utveckling. Jag noterar också att bolaget verkar dela ut mer än vad det har i fritt kassaflöde och att soliditeten minskat från 71 % år 2013 till 40 % 2016 (enligt börsdata.se). Den organiska tillväxten ligger på ca 7 % årligen, och har gjort så de senaste 5 åren. Jag vill dock påpeka att jag har läst i deras danska årsrapport, och mina danskakunskaper är begränsade, så jag kanske har missuppfattat några detaljer…

Något som talar för detta bolag är att världens befolkning blir allt äldre och därmed bör också efterfrågan på bolagets produkter stadigt öka.

Direktavkastning: 0,89 %

P/E tal: 32

Antal ägare hos Avanza: 231.

Diskussion:

Jag är köpsugen men inte helt övertygad. Jag köpte både Kopparbergs och Fenix Outdoor trots att båda dessa kändes dyra men i fallet Coloplast tror jag nog att jag kommer avvakta, det känns alldeles för dyrt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar